Voor alle leraren, voorkom een burnout!
De studie, gepubliceerd in het tijdschrift Mind, Brain, en onderwijs. De 18 leerkrachten die een Mindfulness Stress Reduction programma hebben gevolgd. Hebben de tools toegepast, waaronder speciale aandacht voor ademhaling, deze oefening thuis te oefenen gedurende 15 minuten per dag.
In vergelijking tot de leraren die niet hebben deelgenomen aan de mindfulness-klas, zijn de deelnemers juist die minder stress en meer zelf-compassie ervaren. Plus, leraren die niet deelnemen aan de mindfulness cursus ervaren meer burnout en stress klachten voor het einde van het schooljaar.
“Breath bewustzijn was slechts een onderdeel van de opleiding, maar het was iets dat ik in staat was om consequent in praktijk te brengen was,” Elizabeth Miller, een leraar die deelnam aan de studie, zei in een verklaring. “Nu heb ik meer tijd voor de studenten en merk ook hoe ze zich voelen, fysiek en emotioneel, en reageer hier ook niet meer direct op. Ik denk dat deze daad van zelfcontrole het grootste voordeel is op lange termijn voor zowel studenten als docenten.”
Leraren zijn zeker niet de enige mensen die kunnen profiteren van mindfulness strategieën.