Drink jij voldoende? Met oog op de feestdagen, niet geheel onbelangrijk….

– 23 december 2019 / Lifestyle –

De feestdagen gaan van start, tijd voor borrels en etentjes met goed gevulde glazen!

Maar vergeet dan ook niet dat je door al die alcohol je lichaam juist moet hydrateren.

Dus, laat die flessen water maar vullen!

Met deze adviezen drink jij voldoende water

 Voor volwassenen wordt aangeraden om zo’n anderhalf à twee liter water per dag te drinken, onder normale omstandigheden. Dat zijn ongeveer acht tot tien glazen water. Stel jezelf een doel voor, zo raak je ook gemotiveerd om dat doel te bereiken.

2. Pas je aan aan je situatie

Die anderhalf à twee liter water geldt onder normale omstandigheden. Dit zijn dagen waarop je niet extra veel beweegt of meer water verliest door veel te zweten. Is dit wel het geval, dan moet je daar rekening mee houden. Drink naast die twee liter dan nog extra, dit geldt ook voor tijdens de feestdagen.

3. Let op je urine

Urine is het beste instrument om te bekijken of je voldoende water drinkt. Is het donker van kleur? Dan drink je onvoldoende water. Urine met een lichtgele kleur is het beste. Dan ben je voldoende gehydrateerd. Is het bijna doorzichtig? Dan heb je meer dan genoeg water gedronken en kun je de komende tijd even minderen.

4. Houd een fles of glas bij de hand

Zit je veel op kantoor dan is het makkelijk om een gevulde fles of gevuld glas naast je neer te zetten. Let maar op: onbewust grijp je er steeds naar. Zo hoef je minimale moeite te doen om genoeg te drinken, maar krijg je toch voldoende water binnen. Ben je veel onderweg, zorg dan dat je altijd een flesje water bij de hand hebt.

5. Maak water aantrekkelijker

Voor velen is het lastig om genoeg water te drinken omdat water vrij smaakloos is. Ze raken simpelweg verveelt van de smaak. Je kan bv wat citroen toevoegen voor de smaak en zo pak je meteen wat vitamine C mee. Ook thee is een goede variant van water.

6. Drink niet te veel

Genoeg water drinken is belangrijk, maar wees er niet te veel mee bezig. Je kan ook teveel water tot je nemen, vaak krijg je dan klachten als misselijkheid, hoofdpijn en braken.

LEES DIT OOK EVEN

LEKKER DICHTBIJ